ISS

Bild från http://www.asc-csa.gc.ca/eng/iss/news.asp

ISS & Amatörradio

Ombord på ISS finns utrustning för Amatörradio för VHF och UHF. Detta ger oss radioamatörer något helt unikt i att kunna ges möjlighet att prata med besättningen ombord på ISS.

Vissa ISS-besättningsmedlemmar gör slumpmässiga, oschemalagda, amatörradio-röstkontakter med jordbundna radioamatörer. De kan ha radiokontakter under pauserna, före sömnen och före eller efter måltiderna ombord. Astronauterna har kontaktat tusentals radioamatörer runt om i världen. Arbetsplanerna för ISS-besättningen dikterar när de kan vara QRV. Besättningens vanliga arbetstider är 0730 – 1930 UTC. De vanligaste tiderna för att hitta en besättningsmedlem som är QRV är ungefär en timme efter att de har vaknat och en timme innan de ska sova. De är vanligtvis också tillgängliga under helgerna.

En typisk markstation för kontakt med ISS-stationen innehåller en 2-meters FM-sändare och 25-100 watt utgångseffekt. En cirkulärpolariserad, kryss-Yagi-antenn som kan peka i både azimut (nord-syd-öst-väst) och höjd (grader över horisonten) är önskvärt. Men framgångsrika kontakter har till och med gjorts med vertikala enkla GP´s.

Läs mer om ISS och se vad som händer ombord just nu på; https://isslive.com/

Följande frekvenser i MHz används för närvarande för amatörradiokontakter (QSOs): Voice och SSTV Downlink: 145,80 (Worldwide)
Voice Uplink: 144,49 för ITU Region 2 och 3 (Amerika, Stilla havet och Sydasien)
Voice Uplink: 145.20 för ITU Region 1 (Europa, Ryssland och Afrika)
VHF Packet Uplink och Downlink: 145.825 (Worldwide)
UHF Packet Uplink och Downlink: 437.550
UHF / VHF Repeater Uplink: 437,80
UHF / VHF Repeater Downlink: 145,80

ARISS låter studenter världen över uppleva spänningen att prata direkt med besättningsmedlemmarna i den internationella rymdstationen och inspirera dem att driva intressen inom karriär inom vetenskap, teknik, matematik och engagera dem med radiovetenskapsteknik via amatörradio. Mer om ARISS kan du läsa här; http://www.ariss.org/

Här nedan kan du lyssna på hur bra ISS gick in på SK3GA 2018-11-24 19.07 UTC.

Vill du veta mer om Amatörradio kan du hitta information om det här; https://sk3ga.se/amatorradio/

Här nedan kan du fylla i dina uppgifter och se när rymdstationen kommer passera din stad.