Lyssnaramatör

Ett bra sätt att bekanta sig med amatörradion som hobby är att börja som lyssnaramatör. Som lyssnaramatör behöver du inget amatörradiocertifikat utan du får via SSA (Föreningen Sveriges Sändareamatörer) en så kallad lyssnarsignal som börjar med SM3XXXX. Här i detta fall betyder X en siffra och SM3 att du bor i tredje distriktet i Sverige som börjar med prefixet SM eller SA. . Det blir din identitet i amatörradiovärlden och denna kan du använda dig av när du skickar QSL-kort till någon du vill bekräfta att du hört. Har du tur och hör en artig radioamatör så får du ett QSL-kort tillbaka som tack för rapporten.

För att komma igång som lyssnaramatör behövs inga avancerade prylar. En del börjar med en enkel världsradio som man köper hos närmaste radio-/tv-handlare, andra börjar med små ”donglar” som man kopplar till datorn och som man via mjukvara kan lyssna på diverse frekvenser. Det finns en hel uppsjö med olika mottagare, det är därför svårt att rent generellt  ge några vettiga råd utan att veta mer om vilken budget man har och vilket utrymme för antenn som finns. En ytterligare vinst man får om man kör SDR-mottagare är att man mjukvarumässigt kan ställa in filter för att filtrera mottagen signal för bättre hörbarhet.

För en lyssnaramatör (och för den delen radioamatörer) så är den viktigaste komponenten i en mottagare antennen. Utan en antenn blir det svårt att få in någon signal i sin mottagare.

Är du intresserad av att komma igång som lyssnaramatör? Tveka då inte att kontakta oss i SK3GA – Hudiksvalls Sändareamatörer!

Välkommen till en världsomspännande och gränslös hobby!